Crew Resource Management

De jaren ’70 en ’80 waren het toneel van een reeks onnodige crashes en gaven de luchtvaartindustrie aanleiding tot het ontwikkelen van een revolutionair nieuw systeem van vliegtraining en het delen van informatie. Dit systeem heet: Crew Resource Management (CRM).

Crew Resource Management is een mentaal proces wat ervoor zorgt dat een piloot  altijd gefocust is op situational awareness. Vanuit die cruciale mindset zal een piloot altijd een juiste inschatting proberen te maken van sociale, operationele en omgevingsfactoren. Deze factoren bepalen de prestaties van een team . Hoe juister de perceptie en interpretatie van al deze factoren, hoe groter de kans is op een complete overview van de omgeving, hoe groter de kans is om op de juiste manier in te spelen op problemen en de juiste beslissingen te nemen.

In de luchtvaart is om hulp kunnen vragen en het gezamenlijk, constructief en snel kunnen oplossen van vraagstukken een essentiële competentie en onderdeel van Crew Resource Management en elke piloot moet in staat zijn om zijn eigen beperkingen in het vizier te hebben en actief support van een collega te vragen. De volgende cognitive skills vallen onder Crew Resource Management en onder de life long learning trajectory van een piloot:  situational awareness, leadership, self-awareness,  closed loop communication, feedback skills, teamwork, problem solving, threat & error management, time management, blame-free communication, decision making en meer.

[slideshow_deploy id=’209′]

Schuiven naar boven